Sunday, December 11, 2011

ReHaT...


بسم الله الرحمن الرحيم


Salam untuk semua sahabat  'kehidupan sementara'
 Semoga sahabat sihat dan dirahmati oleh ALLAH...
^___^

"Pintu umah"  saya akan ditutup, mungkin hingga hujung tahun...
InsyaALLAH...mohon doa agar "urusan" saya  dipermudahkan oleh ~ NYA

Saya ada tinggalkan "citeer canteeq"  kat bawah...jom kita tengok ^__^





Dapatkan Mesej Bergambar di Sini








saya: moga dipermudahkan...YA ALLAH

12 comments:

Abd Razak said...

Assalamualaikum sahabat..:)

Moga sahabat sihat hendaknya dengan kehendak~Nya..amin

Sahabat nak pergi bercuti rihat erk! Moga Allah permudahkan segalanya buat sahabat dan sentiasa dalam perlindungan~Nya di mana sahaja sahabat berada..amin

Kella said...

kak nak kemana nih.. =) walau dim ana pun akak, semoga semuanya dipermudahkan dan diberkati Allah..
selamat bercuti ya kak.. =)

Honeyz said...

salam kak liza..

alahai..akak dh menyepi ke.. :-( agak terlambat la ye buat saye..

xpela..apepun sy nk akak tau, sy masih ingat kat akak.. rindu kt akak.. walau dimana pn akak berada, saya doakan semoga akak sihat walafiat hendakNya n smga segala urusan akak, dipermudahkanNya.. aaamiin..

# SELAMAT BEREHAT N SEMOGA "URUSAN" AKAK DIPERMUDAHKAN, N AKAK KEMBALI NANTI, DENGAN "CITEER CANTEEQ" AKAK.. hehe..

p/s: akak nk 'rehat' ni..sy jd terpikir.."urusan" akak tu, mgknkh same dengan urusan kak intan, yg juga mendiamkan diri seketika dr blogging? hehe.. ;-)

Cik Ecah said...

InsyaAllah...smg dipermudahkan urusan...

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Secara zahirnya. adakah ruangmasa rehat utk kita, sahabatku? Setelah kita sendiri yang memohon turun ke muka bumi setelah lama berehat di alam Ruh! Surah Al`Araaf:172 أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَن تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَـٰذَا غَافِلِينَ


Masa adalah sangat berharga pada kita. Setelah kita bai`ah pada Allah SWT dan minta turun ke dunia dgn tempohmasa yang terhad!
Perkara utama kita turun ke dunia selepas baligh adalah mencapai petunjuk Allah SWT. Surah Albaqarah:38 ۖ فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَن تَبِعَ هُدَايَ فَلَا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلَا هُمْ يَحْزَنُونَ Adapun ia pasti datang kepada kamu petunjuk dariKu (melalui Rasul-rasul dan Kitab-kitab yang diturunkan kepada mereka), maka sesiapa yang mengikuti petunjukKu itu nescaya tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka, dan mereka pula tidak akan berdukacita".

Manusia tidak boleh lari dari petunjuk Allah SWT kerana mereka sebagai makhluk, mereka perlu pertolongan Allah SWT. Jika tidak, mereka akan hidup dlm kesempitan. Surah Toha:124 وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا Dan sesiapa yang berpaling ingkar dari ingatan dan petunjukKu, maka sesungguhnya adalah baginya kehidupan yang sempit.
Semakin manusai lari dari peringatan Allah SWT, semakin keras jantung2 mereka kerana telah jauh dari Allah SWT dan jarak dari zaman Rasulullah saw. Maka janganlah kita jadi seperti ahli kitab Yahudi dan Nasaro. Surah AlHadid:16 لَا يَكُونُوا كَالَّذِينَ أُوتُوا الْكِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَيْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ ۖ وَكَثِيرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ Dan janganlah pula mereka menjadi seperti orang-orang yang telah diberikan Kitab sebelum mereka, setelah orang-orang itu melalui masa yang lanjut maka hati mereka menjadi keras, dan banyak di antaranya orang-orang yang fasik - derhaka. Apa yang merisaukan kita adalah selagin kita tidak mentadabbur AlQuran, selagi itulah kita tidak ada apa2 nilai di sisi Allah SWT. Surah AlMaidah:68 قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لَسْتُمْ عَلَىٰ شَيْءٍ حَتَّىٰ تُقِيمُوا التَّوْرَاةَ وَالْإِنجِيلَ وَمَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُمْ Katakanlah: "Wahai Ahli Kitab! Kamu tidak dikira mempunyai sesuatu ugama sehingga kamu tegakkan ajaran Kitab-kitab Taurat dan Injil (yang membawa kamu percaya kepada Nabi Muhammad) dan apa yang diturunkan kepada kamu dari Tuhan kamu (iaitu Al-Quran)"

Masih adakah ruang waktu untuk berehat? Wallahualam
Segala aktiviti yang kita lakukan didunia samada belajar, bekerja, memilih psgn hidup dsbnya mesti berlegar mencapai petunjuk Allah SWT. Walau apapun alasan / keuzuran yang diberikan, manusia bertanggung-jawab keatas apa yang berlaku pada dirinya lebih2 lagi AlQuran dan Sunnah Rasulullah saw ada pada mereka. Surah AlQiyammah:14-15 بَلِ الْإِنسَانُ عَلَىٰ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ ﴿١٤﴾ وَلَوْ أَلْقَىٰ مَعَاذِيرَهُ ﴿١٥ Bahkan manusia itu, (anggotanya) menjadi saksi terhadap dirinya sendiri, Walaupun ia memberikan alasan-alasannya (untuk membela diri).

Masalah yang wujud pada diri kita adalah pengurusan waktu dan membuat kerja2 yang tidak mengikut kepentingan (priority). Tambahan pula kita sering menerima program2 yang menyibukkan diri kita sehingga kita tidak ada masa mendekati Allah SWT. Wallahualam.

musi said...

Hamparan Allah amat luas terbentang, kita jua digalakkan untuk mengadakan perjalanan ke tempat-tempat yang boleh ,meningkatkan iman dan ketakwaan, semoga Allah menyertakan RahmatNya. Adios..
dan Syurga itu seluas langit dan bumi..

cun09 said...

{{abd razak]]

salam sahabat...

saya tak cuti pun, ada exam jeee ^_^
jazakallah doa dr sahabat...

cun09 said...

{[kella}}

salam kella ku sayang...

jazakallah dr adikku sayang...bulan 7 dulu udah cuti...

cun09 said...

{{honeyz}}

salam adik akak....

sukeeenyeee hani ushaa 'umah' akak...akak pun rinnnnndddduuuuuu sangat2...hani kan antara adik terawal kt 'umah' akak so takkan lupe....moge hani juga sihat n dipermudahkan segala urusan harian....opppppsss jgn pk bukan2 eeekkk akak lom ikut lagi jejak akak intan...huhuhuuu lom jupe....

**rindu sokmo**

cun09 said...

{{che ecah}}

salam sahabat ....

jazakallah ameen ^_^

**tq sudi singgah 'umah' akak**

cun09 said...

{{tajnur}}

salam sahabat...

Alhamdulillah....muhasabah utk diri saya bila baca komen dr sahabat, selalu merungut bila x cukup masa padahal diri sendiri yg x reti urus masa...cukup 'canteeq'

jazakallah...

cun09 said...

{{musi}}

salam sahabat...

jazakallah doa dr sahabat ^_^