Tuesday, September 28, 2010

Fikir...


Imam Ahmad bin Hanbal berkata :

“Aku mengetahui bahwa rezekiku tidak akan dimakan

orang lain, maka tenteramlah hatiku.
Aku mengetahui bahwa amalku tidak akan dikerjakan

orang lain, maka aku sibuk mengerjakannya.
Aku mengetahui bahwa kematian akan datang tiba-tiba,

maka aku bersiap-siap menghadapinya.
Dan aku tahu bahwa diriku tidak akan lepas dari pantauan

Allah, maka aku merasa malu kepada-Nya”.

(Manaqib al-Imam Ahmad : 11/485,

Ibnul Jauzi; dan Wafayat al-A’yan : 2/27, Ibnu Khallikan).





saya: merenung...

8 comments:

Abd Razak said...

Salam sahabatku..:)

Moga sahabat sentiasa dalam rahmat~Nya dan dianugerahkan kesihatan yang berpanjangan..

Kata-kata hikmah yang sangat baik untuk direnungi, agar kita sentiasa taat dan patuh pada perintah~Nya..

Terima kasih sahabat..

Dearie Pearls said...

Sahabat,

saya suka dengan ayat2 itu..

menginsafkan..
dan benar belaka.

Selamat berhujung minggu sahabatku.
take care.

Honeyz said...

salam kak liza yg dirindui sgt2 ^_^

rindunyerla kat akak.. maaf lame x singgah, menyepi dr dunia blogging.. akak sihat? harap akak baik2 aje hendak-Nya..

terlebih dahulu, di penghujung syawal ni, di kesempatan yg masih ada ni, saya ucapkan SELAMAT HARI RAYA AIDILFITRI, MAAF ZAHIR BATIN buat akak... maafkan saya atas segala salah silap saya pada akak, baik dr segi tutur kata mahupun tingkah laku sy yg mungkin dalam sedar ataupun x, ade menyinggung hati n perasaan akak.. maaf ye..

suke sgt entri ni.. satu pesanan yg sgt perlu kita renungkan bersama.. peringatan yg kita mungkin terleka dr mengingatinya, khususnya diri saya sendiri.. thanx kak liza, kerana mengingatkan.. moga2 kehidupan sementara kita ni berlandaskan syariah, melaksanakan segala perintahNya serta meninggalkan segala laranganNya, moga2 bekalan amalan kita mencukupi utk menghadapi hari kemudian... aamiiin..

akak jaga diri baik2 ye.. salam sayang serta rindu dari saya, khas buat kak liza... **hugs**

p/s: esok, 3/10/10, jam 8am-1pm, saye nye majlis konvo.. jemput datang ye kak ^_^

mommy said...

assalamualaikum..

harap siihat2 selalu..dah lama sangat2 saya tak berblogging..tima kasih sudi singgah blog walaupun blog tak berpenghuni... dah nak abis syawal , tapi nak ucap jugak selamat hari raya...maaf zahir batin..^^

btw, blog lama saya dah tutup..ni blog baru..=)

cun09 said...

{{abd razak}}

salam sahabat...

Saya sihat...alhamdulillah ^_^

***Kata-kata hikmah...utk kita semua berfikir***

cun09 said...

{{LOL}}

salam sahabat...

semoga diri Lol kembali ceria ^_^

cun09 said...

{{honeyz}}

salam Adik akak...

Rindu hani juge...uuuiiissshh tak sangka Hani sudi juge mai 'umah' akak yeee setelah lama menyepi...
akak sihat...moga hani juga sihat menjalani urusan hani ^_^

TAQABBALLAHU MINNA WA MINKUM - dr akak utk hani.

Ameen...doa hani utk kehidupan sementara kita semua, peringatan utk diri akak jugee...Jaga diri yeee dik dan kalu ada masa terluang semoga dpt mai 'umah' akak lagiii, dpt lepas rindu ^_~

***ALHAMDULILLAH dan TAHNIAH utk majlis konvo hani ^_~ ...kalu sudi email pic***

cun09 said...

{{Princess Maya}}

salam dik...

sorang lagii adik akak mai 'umah' yeee...memang terkejut coz sunyi jeee 'umah' maya ^_^ ...tp tetap singgah coz nk baca 'kehidupan sementara' maya di korea, tp tetap bumi ALLAH...jaga diri n nanti akak singgah 'umah' baru ^_~


TAQABBALLAHU MINNA WA MINKUM - dr akak utk maya.