Monday, October 24, 2011

BerSaMa TUHANku...

بسم الله الرحمن الرحيم







Salam untuk semua sahabat 
 ^__^

Errrmmm 'umah' saya 'bercuti' lagi , 
Alhamdulillah...kesihatan sudah ok, tapi masih makan ubat...

sebenarnyee tengok 'citer'  niii kat 'umah' sahabat saya, 
tapi cam teringin nak kongsi juga kat 'umah' saya niii....
mari kita 'renung'...


saya : cermin diri untuk sedar diri...

6 comments:

Abd Razak said...

Assalamualaikum sahabatku yang dikasihi Allah..:)

Moga Allah kurniakan kesihatan yang baik buat sahabat di sana..

Teringat saya akan kata-kata dari Syeikh Abu Bakar bin Salim,

"Barangsiapa menjadi mulia tanpa Allah, pada hakikatnya ia telah menjadi hina; dan barangsiapa menjadi mulia dengan kemuliaan dari Allah pada hakikatnya ia telah menjadi orang mulia."

Hajar said...

salam...moga liza sihat hendakNya...
betulkan, bila sentiasa mengingati Allah hati sentiasa tenang dan tiada keluh kesah...dan setiap kelebihan yang kita ada kita syukuri dan setiap kekurangan kita redhai...

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Hidup dlm realiti (waqi`) mestilah berpijak pada bumi yang nyata. Manusia mempunyai penghidupan yang tersendiri berbanding dengan haiwan. Bagi manusia, setelah bai`ah dialam ruh dan dirahim ibu utk keluar ke dunia mempunyai amanah yang mesti dipikulkan. Surah Al`Araaf:172 bertanya dengan firmanNya):أَلَسْتُ بِرَبِّكُمْ ۖ قَالُوا بَلَىٰ ۛ شَهِدْنَا ۛ أَن تَقُولُوا يَوْمَ الْقِيَامَةِ إِنَّا كُنَّا عَنْ هَـٰذَا غَافِلِينَ "Bukankah Aku tuhan kamu?" Mereka semua menjawab: "Benar (Engkaulah Tuhan kami), kami menjadi saksi". Yang demikian supaya kamu tidak berkata pada hari kiamat kelak: "Sesungguhnya kami adalah lalai (tidak diberi peringatan) tentang (hakikat tauhid) ini".
Manakala haiwan pula sentiasa beribadah dan solat kepada Allah SWT dgn cara mereka sendiri.
Surah AnNur:41 أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّـهَ يُسَبِّحُ لَهُ مَن فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَالطَّيْرُ صَافَّاتٍ ۖ كُلٌّ قَدْ عَلِمَ صَلَاتَهُ وَتَسْبِيحَهُ ۗTidakkah engkau mengetahui bahawasanya Allah (Yang Maha Esa dan Maha Kuasa) sentiasa bertasbih kepadaNya sekalian makhluk yang ada di langit dan di bumi serta burung-burung yang terbang berbaris di angkasa? Masing-masing sedia mengetahui (menurut keadaan semulajadinya) akan cara mengerjakan ibadatnya kepada Allah dan memujiNya;
Sememangnya Allah SWT ada menceritakan dalam AlQuran mengenai haiwan2 dan dijadikan sebagai pengajaran utk menunjukkan kekuasaan Allah SWT. Penceritaan lebih kepada monolog dan tidak kepada dialog kerana mereka tetap haiwan yang tidak mempunyai akal.
Adapun selepas itu mereka akan mati dan menjadi tanah serta dilupakan riwayatnya. Tetapi tidak bagi manusia! Wallahualam.

cun09 said...

{{abd razak}}

salam sahabat...

kata-kata canteeq dari Syeikh Abu Bakar bin Salim,
~~ syukran kongsi ^_^

**moge sahabat sihat**

cun09 said...

{{hajar}}

salam akak...

betul akak...hanya ALLAH yg tahu...

**moge akak sihat**

cun09 said...

{{tajnur}}

salam sahabat...

nasihat yg sgt canteeq...syukran sahabat...kita sbg manusia akan "menghadapi" hari kita nanti...

**moge sahabat sihat...lama menyepi? ^_^**