Monday, May 16, 2011

SeLaMaT HaRi GuRu...



بسم الله الرحمن الرحيم
 




Sabda Rasulullah S.A.W. 
"Sesungguhnya ALLAH dan seluruh MalaikatNYA 
serta penghuni langit dan bumi, 
sehingga semut yang ada di dalam lubangnya dan ikan yu, 
(meliputi seluruh haiwan di darat dan di laut)
semuanya memohon kerahmatan ke atas orang yang
mengajarkan kebaikan kepada manusia."
 ~ Hadis Riwayat Al Imam At Tirmizi ~


 "Hak guru lebih agung dari hak ibubapa,
sebab orang tua penyebab adanya kita sekarang
dan kehidupan yang fana,
sementara guru penyebab hidup yang kekal.
Kalaulah tidak ada guru, nescaya apa yang 
dihasilkan dan diarahkan oleh orang tua
akan celaka selamanya"
~ Imam Ghazali ~


Semoga ALLAH berkati dan rahmati semua guru-guru saya 
dan sahabat-sahabat saya yang bergelar guru.
^___^

6 comments:

Abd Razak said...

السلم عليكم ورحمة الله

Sahabat, moga Allah kurniakan kesihatan yang baik buatmu...amin

Terima kasih kepada sahabat yang banyak berkongsi ilmu dengan saya, membimbing dan menerangi.

Moga Allah sentiasa membimbing kita semua jalan menuju~Nya.

tajnur said...

Assalamualaikum wbt
Sabda Rasulullah saw,`Sebaik-baik kamu adalah mereka yang belajar AlQuran dan ia mengajar seseorang akan AlQuran` Riwayat Muslim.
Bagaimana Rasulullah saw dan para sahabat r.anhum mempelajari setiap kalimat AlQuran dan beriman dgn kalimat tersebut. Surah Al`Araaf:158فَـَٔامِنُواْ بِٱللَّهِ وَرَسُولِهِ ٱلنَّبِىِّ ٱلۡأُمِّىِّ ٱلَّذِى يُؤۡمِنُ بِٱللَّهِ وَڪَلِمَـٰتِهِۦ وَٱتَّبِعُوهُ لَعَلَّڪُمۡ تَهۡتَدُونَ Oleh itu, berimanlah kamu kepada Allah dan RasulNya, Nabi yang Ummi yang beriman kepada Allah dan Kalimah-kalimahNya (Kitab-kitabNya) dan ikutilah dia, supaya kamu beroleh hidayat petunjuk. Apabila manusia sudah jauh dari AlQuran dan Sunnah Rasulullah saw, disinilah terletak pentingnya mereka yang sanggup bersusah-payah mempelajari AlQuran dan menyampaikannya walaupun diakui banyak halangan dan fitnah yang akan timbul apabila menyampaikannya. Wallahualam

Al - Mu'allim said...

Terima kasih.

Moga guru-guru kita sentiasa dalam rahmat Ilahi

cun09 said...

{{abd razak}}

salam sahabat ^_^

saya juga nk ucap terima kasih, ilmu yg sahabat kongsikan selama ini...

**saya: byk lagi perlu belajaq n cari ilmu**

cun09 said...

{{tajnur}}

salam sahabat ^_^

saya juga nk ucap terima kasih, komen2 yg sahabat tinggalkan, byk buat saya 'berfikir', walaupun saya tak jupe 'umah' sahabat tp sahabat selalu tinggalkan komen yg 'begitu canteeq'...

**saya: byk lagi perlu belajaq n cari ilmu**

cun09 said...

{{al-mu'allim}}

salam sahabat ^_^

**selamat hari guru**