Wednesday, September 02, 2009

Kurma...



Kenapa perlu berbuka dengan kurma?
Ketika berbuka puasa Islam menganjurkan umatnya agar berbuka dengan buah tamar dan air. Kurma akan memberikan tenaga dengan cepat kepada badan. Apabila kita menyoroti kisah Maryam ibu Nabi Isa AS, Maryam telah bersandar pada pangkal pokok kurma di saat merasa sakit melahirkan anak. Lalu Allah SWT telah mengutuskan malaikat untuk memberitahu supaya digoncangkan pohon kurma untuk mendapatkan kurma yang masak. Daripada kisah ini dapat kita membuat kesimpulan bahawa kurma boleh membekalkan tenaga kepada Maryam tatkala merasa sakit untuk melahirkan Nabi Isa AS.
Kurma juga bertepatan dengan sunnah Nabi SAW. Kurma merupakan buah yang sangat berkat untuk dimakan. Rasulullah SAW telah mewasiatkan kepada umatnya untuk berbuka dengan kurma pada bulan Ramadhan.

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud;“Apabila seseorang dari kalangan kamu berbuka, maka hendaklah dia berbuka dengan tamar. Jika dia tidak ada, maka hendaklah dia berbuka dengan air kerana ia adalah penyuci."(Diriwayatkan oleh Abu Daud, kitab Puasa, nombor 2355 dan At-Tirmizi, kitab Sedekah, nombor 658)
Dari Anas, sesungguhnya Nabi SAW berbuka puasa dengan beberapa ruthab sebelum solat, kalau tidak ada ruthab, maka dengan beberapa kurma matang, kalau tidak ada, maka dengan meneguk beberapa tegukan air putih. (HR. Abu Daud dan Tirmidzi)

Kurma makanan kesihatan
Jelas disebalik sunnah Nabi SAW mengandungi manfaat yang banyak untuk kesihatan. Itulah sebabnya Rasulullah SAW memilih kurma berbanding makanan lain untuk berbuka puasa. Ini tidak lain dan tidak bukan ialah kerana kurma mempunyai kandungan yang baik untuk kesihatan.

Jika melihat dari sudut sains pula apabila saat untuk berbuka, organ-organ pencernaan mula aktif dan perlu diberikan sesuatu yang lembut. Ini akan menyebabkan organ-organ pencernaan memulakan kerjanya dengan perlahan-perlahan untuk terus mencernakan makanan yang lebih berat. Sebagai contoh di dalam kehidupan seharian, untuk melicinkan pergerakan sesebuah kenderaan ianya perlu dipanaskan terlebih dahulu sebelum bergerak. Ianya juga bertujuan untuk memastikan hayat kenderaan lebih lama.
Begitu juga dengan tubuh badan kita. Kesihatan sangat diperlukan untuk memudahkan melakukan ibadah bukan sahaja di bulan Ramadhan. Seperti kata pepatah arab berbunyi “al-aqlus salim fil jismi ssalim” yang bermaksud: ‘aqal yang sihat lahirnya daripada badan yang sihat’.

Kurma menghilangkan lapar dan dahaga
Keadaan orang yang sedang berpuasa sangat memerlukan makanan yang mempunyai gula yang mudah dicerna dan yang boleh menghilangkan rasa lapar. Nutrisi makanan yang paling cepat dicerna dan sampai ke darah adalah gula khususnya makanan yang mengandungi satu atau dua zat gula (glukosa atau sukrosa). Ini kerana tubuh mampu menyerap dengan mudah dan cepat zat gula hanya dalam beberapa minit. Apatah lagi jika perut sedang kosong, seperti orang yang berpuasa ini.
Jika kita mencari makanan yang boleh menyamai dua kandungan sekaligus (menghilangkan lapar dan dahaga), maka kita tidak akan menjumpai makanan yang lebih baik daripada apa yang disarankan oleh Nabi SAW. Iaitu kurma.

Kandungan gula dalam kurma
Berdasarkan kajian yang dibuat, menyatakan bahawa satu bahagian kurma yang dimakan menyamai 86-87% beratnya mengandungi 20-24% air, 70-75% gula, 2-3% protein. Manakala mengandungi hanya 8.5% serat. Berdasarkan penelitian, juga ditemui bahawa ruthab (kurma segar) mengandungi 65-70% air berdasarkan berat bersihnya, 24-58% zat gula, 1.2-2% protein dan 2.5% serat.

10 comments:

Dida... said...

Salam Liza...

Pernah makan Rothab tak? saya dkt sini baru tahu ada rothab ni.... sedap bila di makan sejuk2.... letak dlm peti sejuk..

yg gmbar Liza letak tu.. tu rothab muda... kelat bila di makan... Orang sini, jarang tengok makan kurma yg biasa2 tu.. yg kering.. diaorang suka makan rothab yg fresh....

ummu said...

Salam Liza,salam Ramadhan
Kurma memang berkhasiat tinggi. Macam saya da amsalah kesihatan yang pelbagai, kena amalkan kurma terutama kurma nabi dan kurma Rutob ia sesuai pada saya

Abd Razak said...

Salam...

Susah nak cari rothab di sini...utk berbuka memang baik sgt...

cun09 said...

{{Dida}}
Salam...
rothab yg bila masak kulit warna merah eekk ? masa p sana mkn...kurang biasa laa, liza suka mkn kurma nabi, kita di sini dok mkn kurma yg manis2 jee ^-^

cun09 said...

{{ummu masyitah}}
salam ramadhan...

tq sudi singgah "umah" saya ^-^

kurma niii memang boleh dijadikan pelbagai jenis ubat utk kita...
Itulah sebabnya Rasulullah SAW memilih kurma berbanding makanan lain untuk berbuka puasa...

cun09 said...

{{Razak}}
salam...
memang susah nak cari, kadang-kadang ada yg tak pernah tahu dan lihat pun apa itu rothab...
berbuka dgn kurma nabi pun sedap tp kenapa mahal eekk?

CM said...

salam kenal dariku di `hidup ini sementara`....

sama pendapat n falsafah di medan kehidupan sementara....moga hidupmu semanis kurma..kerana kesamaan ini aku ingin menjadi temanmu..

Izariza said...

Dik Cun,
bila menjadi sunnah pasti ada banyak kebaikan di sebaliknya, di samping mendapat pahala kerana mengikut sunnah, badan pun mendapat manfaatnya.. begitulah indahnya Islam kan :)

p/s: dulu2 makan kurma timbang aje :)

cun09 said...

{{cikgu mas}}
salam...
terima kasih sudi singgah "umah" saya ^-^
Masih lagi belajar utk mengenal dan belajar tentang "kehidupan sementara" di dunia ini...
...salam persahabatan...

cun09 said...

{{izariza}}
salam iza...
indahnya Islam tp masih ramai yg tidak tahu utk "menghargainya"...
semoga kita bukan di kalangan org spt itu...